Zwerkbal

Zwerkbal is een sport die gespeeld wordt door tovenaars/heksen op een bezem. Een wedstrijd gaat tussen twee teams van 7 spelers op een ovaal veld.



Het spel wordt gespeeld met 4 ballen:
Een slurk: Een rode bal met een doorsnee van ongeveer 30 centimeter.
Twee beukers: Zware zwarte ballen, die vliegen, met een doorsnee van ongeveer 25 centimeter. De beukers proberen de spelers van hun bezem te gooien.
Snaai: Een klein, goud balletje met vleugeltjes. Hij is ongeveer net zo groot als een walnoot, moeilijk te zien en moeilijk te vangen.


De spelers
Er zijn 7 spelers:
Een Wachter: Die de drie doelringen bewaakt en de slurk moet tegen houden zodat er niet gescoord word
Drie Jagers: Die moeten proberen de Slurk door de doelringen te gooien.
Twee Drijvers: Met hun knuppel moeten zij zorgen dat hun medespelers niet geraakt worden door Beukers door de beukers naar hun tegenstanders te slaan.
De Zoeker: Die moet de Snaai zoeken en die zien te vangen.

Hoe speel je Zwerkbal?
Elk team heeft aan een kant van het veld drie ringen die op hoge palen staan. De Wachter moet de drie ringen bewaken en zorgen dat de slurk niet door een van de ringen gaat. Als een Jager de Slurk door een van de drie ringen van de tegenstander gooit, levert dat 10 punten voor z'n team op.
De Snaai vliegt zelf rond. De Zoeker moet die Snaai zoeken en vangen. Als de Zoeker hem vangt levert dat 150 punten op en is de wedstrijd afgelopen.
Het team met de meeste punten wint, dus ook zonder de Snaai te vangen kan je winnen!
Hoelang een wedstrijd duurt, weet niemand van tevoren. Het hangt er vanaf hoelang de Zoeker erover doet om de Snaai te vangen. De wedstrijd kan een paar minuten duren maar ook een paar dagen of weken.

Harry Zwerkbal
 
Manoeuvres
Er zijn een heleboel manoeuvres ontstaan in de loop der eeuwen. Hier een paar:

Beuker achteruit
Twee drijvers slaan tegelijk tegen een beuker.

Dubbelacht
De wachter blijft in een soort lussen vliegen om een doel bij een strafworp proberen te stoppen.

Havikskop Aanvalsformatie
Drie jagers vliegen naast elkaar tegelijk op een doelpaal af.

Luiaardligging
Een speler hangt ondersteboven aan zijn bezem om een beuker te ontwijken.

Pineutpass
De zoeker probeert zo onopvallend mogelijk de Snaai te grijpen door hem nonchalant in zijn mouw te vangen. Zo ziet de Zoeker van de andere partij de Snaai niet.

Spatski-schijnbeweging
De Zoeker doet alsof hij de Snaai gezien heeft en duikt naar de grond. Bedoeld om de andere zoeker in verwarring te brengen en hem/haar tegen de grond te laten smakken.

Tang Tartaar
Twee jagers sluiten een jager van de tegenpartij in en de derde vliegt op hem af.

Transsylvanische Tackle
Schijnbeweging door net te doen alsof je iemand een stomp op zijn neus wil geven.

Witlovmanoeuvre
De jager met de Slurk doet of hij wil ontsnappen maar gooit dan snel de Slurk naar een teamgenoot.

Woollongong slingerslang
Een zigzagbeweging door de jager met de Slurk

Zeester en stok
De wachter houdt zijn bezem horizontaal en houdt hem vast met een been en een arm. Zo kan hij al zijn resterende ledematen gebruiken om zijn doelen te verdedigen.